Přírodní lékárna přímo od včelaře:

Včelí propolis-antibiotikum, které stále čeká na své objevení.

Propolis je lepkavá látka (živice) sbíraná včelou z vyrůstajících pupenů dřevin a květů, která má rostlinu ochránit je před mrazem, infekcemi, ale i jiným poškozením. Včela ji metabolicky zpracovává a s příměsí vosku vytváří materiál podobný tmelu, kterým zaceluje otvory v úlu, zabezpečuje rámky proti posunu a podobně. Propolis je přírodní látka s protivirovými, protibakteriálními, protiplísňovými a protiparazitálními účinky. Je snadno rozpustný v etanolu, éteru či glykolu. Používal se už zhruba před 5000 lety na léčení hnisavých ran. Jeho odlišnost složení je podmíněna geografickou polohou včelstev (výskytem rostlin) a tudíž je překážkou pro využití v humanitární medicíně. Nelze z něho vyrobit normalizovaný lék. Propolis podněcuje tvorbu nové tkáně, urychluje hojení. Kulička surového propolisu přiložená na bolavý zub přinese dočasnou úlevu. Jak vyrobit propolisovou tinkturu?

Jeden z receptů:

30-50 g drceného propolisu dáme do tmavé lahve a zalijeme 5 dl 85% jablečného destilátu (nebo lékárenský líh 80 až 95%). Směs uložíme na tmavé místo při pokojové teplotě 3x denně protřepeme. Po 9 dnech přefiltrujeme (jemné plastové sítko, filtrační papír). Dalších 7 dnů ponecháme v tmavé lahvi při teplotě 8-10 stupňů Celsia a opět přefiltrujeme. Připravenou tinkturu zředíme přidáním 5dl 40% jablečného destilátu nebo lékárenského lihu.

Tinktura je vhodná na léčbu virového onemocnění v podobě oparu. Používá se opakovaně, několikrát denně.

Pásový opar je rovněž virová infekce, velmi bolestivá, protože se šíří podél kožního nervu. Propolisová tinktura v tomto případě vysušuje a samotný propolis má i znecitlivující účinky.

Propolisovou tinkturu používáme také při drobných poranění v dutině ústní (rány po vytržených zubech, spáleniny, afty, záněty dásní, paradentóza).

Jiří Čada

Použitá literatura: